44892775 . 44480281 . 09392495566 کلینیک فیزیوتراپی آراز: آرتروز
َAraz Physiotherapy Clinic

کلینیک فیزیوتراپی آراز با هدف ارائه بهترین خدمات با بالاترین سطح کیفیت در تهران و در محیطی حرفه ای و دوستانه با کادری مجرب سعی خواهد کرد تا به دست آوردن کامل سلامتیتان به بهترین شکل ممکن در کنارتان باشد.

گالری تصاویر

آرتروز

آوریل 21, 2019

چرا به آرتروز زانو مبتلا می شویم؟

آسیب دیدگی زانو یکی از رایج ترین دلایل ابتلا به آرتروز زانو است، اما موارد دیگری هم مانند بیماری آرتروز زانو باعث از بین رفتن و ناراحتی مفصل می شود. استفاده بیش از حد از زانو و آسیب دیدگی آن، علت شایع درد زانو در افراد جوان تر
است. همچنین زانو درد می تواند ناشی از بروز بیماری های خاص و یا عفونت هایی مثل استئومیلیت و بورسیت سپتیک باشد.

عواملی مثل افزایش سن، چاقی، استعداد ژنتیکی، ورزش نکردن، سبک زندگی بی‌تحرک، ضعف عضلانی (عضله‌های کشاله ران که به زانو متصل می‌شوند)، استفاده طولانی مدت از زانو، تحمیل کردن وزن فراوان بر زانو (انجام مکرر حرکت‌هایی چون سر پا نشستن، زانو زدن همراه با بلند کردن اشیای سنگین یا فعالیت‌های پربرخوردی مانند دویدن سریع یا آهسته)، انحراف پا و کفش نامناسب ممکن است خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد.

تشخیص زود هنگام آرتروز زانو باعث جلوگیری از آسیب دیدگی دایمی می‌شود. آرتروز معمولا با بررسی سابقه پزشکی و معاینه زانو تشخیص داده می شود.

عکس رادیولوژی می‌تواند در تشخیص آرتروز زانو مفید باشد. غضروف در عکس رادیولوژی معمولی آشکار نمی‌شود، بنابراین میزان تحلیل غضروف، با توجه به فاصله بین استخوان‌های آن غضروف تعیین می‌شود. پس به جرأت می‌توان گفت که در پرتونگاری متداول، احتمال مشخص نشدن ابتلا به آرتروز در مراحل اولیه بیماری بسیار بالا است، اما انجام «ام آر آی» ، بافت نرم و همچنین مفصل در حال حرکت را نشان می‌دهد.

درمان آرتروز زانو، بدون تیغ جراحی

منظور از درمان قطعی در آرتروز زانو، کاهش درد به منظور بازگشت بیمار به فعالیت های عادی روزانه است. در حقیقت، انجام فیزیوتراپی، اصلی ترین و موثرترین درمان غیرجراحی زانو به شمار می رود.

فیزیوتراپی شامل تکنیک های متفاوتی مثل کمپرس سرد و گرم، کاهش وزن، ورزش، آب درمانی، باندپیچی و بریس (زانوبند) می شود.

گرم کردن:
گرما با افزایش جریان خون، درد و سفتی را کاهش می‌دهد. همچنین گرما عامل بازدارنده و آرامش‌بخش درد زانو است، اما توجه داشته باشید که مفصل ملتهب را به طور مستقیم گرم نکنید. البته معمولاً در مراحل اولیه آرتروز زانو، اثری از التهاب نیست. هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از کمپرس گرم استفاده کرده و بین هر دو بار گرم کردن، دست‌کم یک ساعت وقفه ایجاد کنید تا از رسیدن حرارت بیش از اندازه به بافت‌ها جلوگیری شود.
گرم کردن اعم از خشک و مرطوب، هر دو مفید هستند، اما گرم کردن مرطوب، سریع‌تر و عمیق‌تر به بافت‌ها نفوذ می‌کند. برای گرم کردن مرطوب، می‌توانید از یک حوله خیس خورده در آب گرم استفاده کنید، هر چند این حوله به سرعت خنک می‌شود. روش دیگر گرم کردن مرطوب، قرار دادن حوله‌ای مرطوب بین زانو و بطری آب گرم است. البته می‌توانید پوشش‌های گرم کننده مرطوب را خریداری کنید.

سرد کردن:

سرما، با تنگ کردن رگ‌های خونی، درد و التهاب زانو را کاهش می‌دهد. یخ پیچیده شده در پارچه را هر سه یا چهار ساعت یک‌بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی مفصل ملتهب قرار دهید. سرد کردن نباید هر بار بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد، چرا که احتمال سرمازدگی وجود دارد. سرد کردن مرطوب به صورت قرار دادن حوله‌ای مرطوب بین پوست و کمپرس یخ انجام می شود. این نوع سرد کردن در مقایسه با سرد کردن خشک از نفوذ و سرعت بیشتری برخوردار است. در صورت ابتلا به مشکلات گردش خون یا آسیب‌های عصبی، از روش درمانی سرد یا گرم کردن استفاده نکنید، مگر آن که پزشک بی‌خطر بودن آن را تأیید کند.

کاهش وزن:

اضافه وزن، فشار مضاعفی را بر زانو وارد می‌کند، چون عضو زانو تحمل کننده وزن در بدن است. حتی از دست دادن پنج کیلوگرم وزن نیز تأثیر شگرفی بر برطرف شدن علایم آرتروز زانو دارد.

ورزش:

ورزش کردن برای درمان آرتروز زانو بسیار مفید است. عضله‌های قوی پا از زانو حمایت می‌کنند و ضربه را پیش از رسیدن به زانو جذب می‌ کنند. ورزش دادن عضله‌های چهارسر، گردش خون را در مفصل زانو افزایش می‌دهد. بر اساس یافته‌های پژوهش‌های انجام شده، تغییرات زیست شیمیایی سودمند در مایع مفصلی، زانو را برمی‌انگیزد و خاصیت لغزندگی و روان کنندگی حرکت آن را بهبود می‌بخشد.
از این گذشته، ورزش کردن دامنه حرکتی زانو را افزایش می‌دهد. با این وجود، نرمش‌هایی که منجر به کشش بیش از اندازه عضله‌های چهارسر می‌شوند، برای آن دسته از بیماران مبتلا به آرتروز زانو که دچار انحراف زانو هستند، می‌تواند مضر باشد و به وخامت شرایطشان بیانجامد. پزشک معالج یا متخصصان فیزیوتراپی، با توجه به وضعیت زانو، راهنمایی‌های لازم را درباره انتخاب نرمش مناسب ارائه می‌دهند.

آب درمانی:

به استفاده از آب در حالت مایع، یخ یا بخار، برای اهداف درمانی آب درمانی می گویند. این روش شامل نرمش کردن در استخر، غوطه‌ور شدن در چرخش آب، سونا و کمپرس‌های سرد و گرم می‌شود. غوطه‌ور شدن یا نرمش کردن در آب گرم برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو بسیار کارآمد هستند.

باندپیچی:

بستن زانو، به رغم مشخص نبودن دلیل مفید بودنش، منجر به کاهش قابل ملاحظه درد زانوی ناشی از آرتروز می‌شود.

بریس‌ (زانوبند):

بریس‌های تخلیه کننده وزن، مناسب برای موارد خاصی از آرتروز زانو، برای تسکین درد زانوی مبتلایان به این بیماری طراحی می‌شوند. غضروف معمولاً در یک سمت مفصل زانو بیش از سمت دیگر فرسوده می‌شود، در نتیجه استخوان ران تغییر زاویه می‌دهد و روی استخوان درشت نی سمت فرسایش یافته ساییده می‌شود.
بریس‌های تخلیه کننده‌ وزن ، فشار روی مفصل زانو را با تغییر زاویه مفصل زانو به خود جذب می‌کنند. با تغییر زاویه مفصل زانو، فضایی بین استخوان ران و درشت نی ایجاد می‌شود که به تسکین درد و افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کند.

✔️در نهایت توصیه می شود جهت دریافت بهترین راهنمایی در خصوص درمان آرتروز زانوی خود به نزدیک ترین کلینیک فیزیوتراپی محل سکونت خود مراجعه کنید.

ارسال شده در توضیح ضایعه ها